18 maja – Światowy Dzień Wiedzy o Dostępności

18 maja obchodzimy Światowy Dzień Wiedzy o Dostępności (ang. Global Accessibility Awareness Day – GAAD), mający na celu integrację cyfrową osób ze szczególnymi potrzebami i zwrócenie uwagi na napotykane w tym obszarze problemy. W tym dniu chcielibyśmy przybliżyć Wam to, co w naszym urzędzie udało się zmienić i dostosować do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, czyli wszystkich, którzy ze względu na cechy zewnętrzne lub wewnętrzne albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.

Dostępność jest wynikiem uwzględniania uniwersalnego projektowania i zastosowania racjonalnego usprawnienia i podzielić ją możną na trzy obszary: dostępność cyfrową, dostępność informacyjno-komunikacyjną i dostępność architektoniczną.

I. Dostępność cyfrowa

W codziennej pracy staramy się tworzyć coraz bardziej dostępne treści, nie stosować skanów, które nie mogą być odczytywane przez czytniki ekranów i używać prostego języka. Nasza strona internetowa jest przystosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące, nie zawiera skrótów klawiaturowych, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi, systemem lub aplikacjami użytkowników i jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające.

II. Dostępność informacyjno-komunikacyjna

W budynku głównym starostwa oraz w Wydziale Geodezji i Katastru (GEK) i Wydziale Komunikacji i Transportu (KTR) zapewniliśmy dostęp do pętli indukcyjnych przeznaczonych dla osób niedosłyszących oraz do usługi wideotłumacza Polskiego Języka Migowego (aby skorzystać z usługi w budynku GEK i KTR należy umówić się z jednodniowym wyprzedzeniem). Na budynku głównym, przy ul. Chyliczkowskiej 14 w Piasecznie, umieściliśmy znacznik systemu nawigacyjno-informacyjnego TOTUPOINT, który pomaga zlokalizować urząd i zorientować się w przestrzeni dzięki wgranemu opisowi rozkładu pomieszczeń ogólnodostępnych w budynku.
Wprowadziliśmy procedurę obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, bo ważne jest dla nas, jak się u nas czujecie. Każdy pracownik Starostwa Powiatowego w Piasecznie jest zobowiązany do udziela wsparcia i pomocy – w zakresie swoich kompetencji – osobie ze szczególnymi potrzebami, a w sytuacjach trudnych, wymagających dyskrecji, do zapewnienia obsługi w ustronnym i komfortowym miejscu, zgodnie ze swoimi możliwościami i uznaniem.

III. Dostępność architektoniczna

Pracujemy również nad zwiększeniem dostępności architektonicznej i zniwelowaniem barier w budynkach, w których prowadzimy działalność. Dbamy o to, żeby przynajmniej jedno wejście do budynku było dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Do wszystkich budynków zapewniamy możliwość wejścia z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Aktualnie bierzemy udział w projekcie „Dostępny samorząd – granty”, realizowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne. W ramach przedsięwzięcia grantowego planujemy m.in. zapewnić informacje o rozkładzie pomieszczeń w budynku głównym i Wydziałach GEK i KTR oraz przygotować na stronę internetową powiatu nagranie z treścią w Polskim Języku Migowym z najważniejszymi informacjami o działalności starostwa.

Będziemy na bieżąco znosić bariery, by nasz urząd był dla wszystkich miejscem jak najbardziej dostępnym.

Przeczytaj także