Nie dla przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
W przyjętej dzisiaj uchwale Rada Powiatu Piaseczyńskiego wyraziła sprzeciw wobec odgórnego i bez konsultacji z lokalnymi samorządami narzucania przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Rada – mając na względzie dotychczasowe zagospodarowanie przestrzenne, uwarunkowania środowiskowe i przyrodnicze, a także opinie mieszkańców – wyraziła sprzeciw wobec „Prognozy oddziaływania na środowisko Strategicznego Studium Lokalizacji Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) formy przeprowadzenia konsultacji społecznych i zakresu przedstawionych do oceny danych, zawierających ogólny charakter przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) w postaci korytarza zlokalizowanego na terenie 4 gmin powiatu piaseczyńskiego, dodatkowo poszerzonego po pierwszym etapie konsultacji i bez wskazania proponowanej trasy przebiegu, uwzględniającej uwagi samorządów zgłoszone na pierwszym etapie konsultacji.
Za przyjęciem takiego stanowiska głosowało 21 radnych, przeciw było siedmiu.
Rada podtrzymała pogląd, że najbardziej właściwym dla planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 byłby przebieg po trasie lub wzdłuż trasy Drogi Krajowej Nr 50 wraz z towarzyszącą siecią węzłów, zjazdów i powiązań komunikacyjnych z drogami wojewódzkimi i powiatowymi, oraz zwiększenia ich przepustowości i bezpieczeństwa.
Radni zadeklarowali także gotowość do współpracy na każdym etapie planowania inwestycji, przy poszukiwaniu najlepszych rozwiązań pozwalających uwzględnić zarówno strategiczne potrzeby infrastrukturalne CPK, jak również lokalne interesy mieszkańców powiatu piaseczyńskiego oraz rachunek ekonomiczny.
W uzasadnieniu przyjętego stanowiska Rada stwierdza między innymi, że bardzo niewielki poziom szczegółowości opracowania powoduje, że nie odniesiono się w nim do wpływu inwestycji na konkretne formy ochrony przyrody funkcjonujące na terenie gmin wchodzących w skład powiatu piaseczyńskiego.
Analizując konsultowany obecnie przebieg korytarza drogowego należy założyć, że projektowana trasa będzie przebiegać przez obszarowe formy ochrony przyrody wyrządzając w nich nieodwracalne szkody. Zdaniem Rady korytarz drogowy OAW, który w całości obejmuje Chojnowski Park Krajobrazowy ze względów przyrodniczych, środowiskowych, społecznych i krajobrazowych powinien przebiegać poza granicami Parku i otuliny. Teren Chojnowskiego PK dla zachowania swoich walorów przyrodniczych oraz funkcji, które spełnia dla społeczeństwa nie może być dzielony na mniejsze fragmenty poprzez tak duże inwestycje liniowe.
Konsultowany przebieg korytarza drogowego zawiera w sobie rezerwaty przyrody powołane na terenie powiatu piaseczyńskiego, tj. Biele Chojnowskie, Las Pęcherski, Uroczysko Stephana, Pilawski Grąd i Chojnów. Budzi to uzasadnione obawy, że rezerwaty te, a przez to walory przyrodnicze, które mają być w nich szczególnie chronione, zostaną bezpowrotnie zniszczone.
Poważnie niepokoi radnych również fakt, że przebieg trasy, który zostanie zaproponowany będzie kolidował ze Specjalnym obszarem Ochrony Natura 2000 – Łąki Soleckie, który leży w granicach gmin Piaseczno i Góra Kalwaria.
W związku z powyższym Rada Powiatu Piaseczyńskiego wnioskuje o przesunięcie projektowanego ciągu komunikacyjnego S10-OAW poza obszar powiatu piaseczyńskiego i odsunięcie go na południe poza obszar chronionej przyrody Chojnowskiego Parku Krajobrazowego po śladzie lub w bliskiej odległości od DK 50 z uwzględnieniem dotychczasowych rezerw komunikacyjnych zawartych w dokumentach planistycznych. Jednocześnie zgłasza sprzeciw wobec potencjalnego przebiegu linii drogowej A50 i jakiejkolwiek innej trasy tranzytowej na terenie powiatu piaseczyńskiego.