Powiat Piaseczyński – cyberbezpieczny samorząd

Powiat Piaseczyński i Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej uczestniczą w projekcie grantowym pn. „Cyberbezpieczny Samorząd”, który realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 (FERC) Działanie 2.2. pn. „Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa”.

loga projektu, flaga Polski i UE

Zarządzanie projektem powierzono Centrum Projektów Polska Cyfrowa oraz Państwowemu Instytutowi Badawczemu NASK. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, którego jednym z najważniejszych zadań jest realizacja zadań w zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa informacji. Jest to obszar rozwijający się i wymagający od samorządu poczynienia wielu wysiłków organizacyjnych i technicznych.

Celem Projektu grantowego pn. „Cyberbezpieczny Samorząd” jest zwiększenie bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności jednostek samorządu terytorialnego oraz ich zdolności do skutecznego zapobiegania incydentom bezpieczeństwa teleinformatycznego, wykrywania ich i reagowania na nie.
W ostatnich latach obserwujemy bardzo dużą dynamikę wzrostu liczby ataków i incydentów w obszarze cyberbezpieczeństwa. Badanie bezpieczeństwa stron internetowych samorządów przeprowadzone przez zespół CSIRT NASK w 2020 r. w ponad połowie zbadanych witryn ujawniło podatności na ataki, w tym poważne błędy. Są one coraz częściej zauważane i wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Dowodem na to jest chociażby fakt, że w drugiej połowie 2022 r. zarysował się wyraźny trend wzrostowy w liczbie zarejestrowanych przez CSIRT NASK zgłoszeń. Najwyższą wartość odnotowano w grudniu 2022 r. – niemal 85,2 tys., co w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. oznacza ponad czterokrotny wzrost.
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych, a także realizacja projektu poprzez wsparcie grantowe przyczyni się do:
– wdrożenia polityk bezpieczeństwa informacji (SZBI i SZCD),
– wdrożenia środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
– wdrożenia mechanizmów i środków zwiększających odporność na ataki z cyberprzestrzeni,
– podniesienia poziomu wiedzy i kompetencji personelu,
– przeprowadzenia audytów potwierdzających uzyskanie wyższego poziomu odporności na cyberzagrożenia.
W ramach realizacji projektu Powiat Piaseczyński realizuje szereg działań organizacyjnych, kompetencyjnych i technicznych. Dotychczas opracowano dokumentację: Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji i Systemu Zarządzania Ciągłością Działania, które będą wdrażane w Starostwie Powiatowym w Piasecznie i w Powiatowym Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Realizowane są też zakupy niezbędnych narzędzi i maszyn z obszaru informatyki, prowadzone są szkolenia dla pracowników Starostwa Powiatowego w Piasecznie i Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej, których efektem będzie zwiększenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, a tym samym poprawa bezpieczeństwa danych i informacji przetwarzanych w relacji z mieszkańcami powiatu.

Wydatki ogółem – 1 062 500,00 zł
Dofinansowanie – 850 000,00 zł
Procent dofinansowania – 80
Wkład UE – 807 500,00 zł
Wkład własny z wydatków ogółem – 212 500,00 zł
Wkład BP – 42 500,00 zł.

Przeczytaj także