„Autorski model wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o program szkolny metody Bilateralnej Integracji”

W dniach 15 – 16 marca w Zespole Szkół Specjalnych w Pęcherach została zorganizowana konferencja pt. „Autorski model wsparcia dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o program szkolny metody Bilateralnej Integracji”. Ideą przedsięwzięcia jest przedstawienie szerokiemu gronu wspomnianej metody i jej nowatorskiego podejścia do zajęć ruchowych, skupiających się na jednoczesnej stymulacji strefy ruchowej i poznawczej. Integracja Bilateralna została opracowana, aby nieść pomoc dzieciom, młodzieży i dorosłym ze szczególnymi trudnościami w nauce i zachowaniu, a także osobom, które nie są w stanie w pełni realizować swojego potencjału.

Celem projektu jest wsparcie rozwoju edukacyjnego i społecznego uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Pęcherach poprzez realizację kompleksowego programu obejmującego opracowanie i wdrożenie innowacyjnego sposobu pomocy opartego na metodzie Bilateralnej Integracji, jego realizację w formie zajęć terapeutycznych, a także szkolenia kadry ZSS w Pęcherach.

Projekt powstał dzięki współpracy Powiatu Piaseczyńskiego, Grupy Szkoleniowo Doradczej EUROPLUS oraz Stowarzyszenia Kultury Polskiej w Trondheim i uzyskał dofinansowanie w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 udzielanego przez Islandię, Norwegię i Liechtenstein w kwocie 94 829,00 EUR.

konferencja Bilateralna Integracja

Zaproszonych gości witała dyrektor ZSS w Pęcherach – Urszula Kotwica, a także Członkini Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego – Ewa Lubianiec, która podziękowała również wszystkim za zaangażowanie w to, aby wszystkie dzieci, bez względu na stopień niepełnosprawności, mogły rozwijać się najlepiej, jak potrafią. O wstęp zadbał Piotr Hryniszyn – prezes Grupy Szkoleniowo Doradczej Europlus.

Wśród prelegentów był m.in. dr Andrew Dalziell – terapeuta neurorozwojowy, światowej sławy szkoleniowiec z zakresu Bilateralnej Edukacji i współautor metody „Better Movers & Thinkers”, Katarzyna Rychetsky – wykładowca, pedagog oraz terapeuta i trener metody BI, a także superwizor i dyrektor Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena w Polsce. W drugiej części piątkowego dnia pojawiły się Małgorzata Sokół i Weronika Kulikowska – fizjoterapeutki, oligofrenopedagożki, terapeutki metody Integracji Sensorycznej i funkcji wzrokowych, trenerki Programu Szkolnego metody Bilateralnej Edukacji. Kolejne prelekcje wygłosiły dr Magdalena Koper i dr Małgorzata Rękosiewicz – nauczycielki akademickie w Zakładzie Adaptowanej Aktywności Fizycznej AWF oraz Zakładzie Psychologii Rozwoju na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także Agnieszka Samuś – neurologopeda, oligofrenopedagog, trenerka Programów Szkolnych INPP oraz BI, wykładowca na Studiach Podyplomowych Integracji Sensorycznej w Wyższej Szkole Edukacji w Sporcie w Warszawie oraz Kujawsko – Pomorskiej Szkole Wyższej w Bydgoszczy. W sobotnim programie warsztatów nie mogło zabraknąć Justyny Kępki – oligofrenopedagoga i terapeutki metod Integracji Sensorycznej oraz Bilateralnej, integracji odruchów oraz trenerki Programu Szkolnego BI.

Poczęstunek i profesjonalną obsługę zapewnili uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 im. ppor. Emilii Gierczak w Górze Kalwarii, za co zostali wyróżnieni, a wicedyrektor ZSS w Pęcherach – Małgorzata Sokół razem z naczelnik Wydziału Edukacji i Rynku Pracy – Magdaleną Boniecką i dr Andrew Dalziell’em wręczyli im pisemne podziękowania i rekomendacje.

W obsługę wydarzenia wspaniale włączyli się również sami podopieczni ZSS w Pęcherach, którzy jako pierwsi witali gości, udzielali informacji, zadbali o ich wierzchnie okrycia i do końca dnia dyżurowali w szatni.

Przeczytaj także