Gminno – Powiatowe Forum Edukacyjne o sytuacji dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Powiat Piaseczyński, we współpracy z Gminą Lesznowola, zorganizowały w dniu dzisiejszym, 18 marca 2024 roku, Gminno – Powiatowe Forum Edukacyjne na temat sytuacji dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami. Niemal 100 osób gościło dziś w Urzędzie Gminy Lesznowola – dyrektorów oraz naczelników odpowiedzialnych za oświatę w gminach oraz dyrektorów i specjalistów szkół podstawowych, specjalnych, a także przedszkoli z terenu powiatu piaseczyńskiego. Zaproszonych przywitały Ewa Lubianiec – członkini Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego oraz Maria Jolanta Batycka – Wąsik – Wójt Gminy Lesznowola.
Tematem spotkania było przedstawienie sytuacji związanej z kształceniem dzieci ze szczególnymi potrzebami w przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie powiatu piaseczyńskiego.
Prezentacje statystyk, analiz i potrzeb przedstawiła Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, przedstawiciele każdej z gmin, a także Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Piasecznie, Zespół Szkół Specjalnych w Łbiskach – Pęchery oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Wśród wymienianych trudności, z jakimi spotykają się nauczyciele, opiekunowie oraz terapeuci, pojawiała m.in. duża liczba orzeczeń i opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, braki kadrowe wśród specjalistów i nauczycieli, brak współpracy ze strony rodziców oraz długie kolejki do poradni specjalistycznych. Są to również przepełnione klasy i niedostateczna ilość miejsc w szkołach specjalnych.
Dlatego celem wydarzenia jest wypracowanie wspólnych metod wsparcia uczniów, ich rodziców oraz szkół i nauczycieli, zastosowanie edukacji włączającej i specjalnej, zwiększenie wyspecjalizowanej kadry nauczycieli wspomagających i współorganizujących kształcenie specjalne, a także dostępności specjalistów. Konieczne są również zmiany legislacyjne umożliwiające większą autonomię szkół w organizacji specjalnych form edukacji.