Inwestycje największe w historii

Ten rok zmienił bardzo dużo. Ukończyliśmy wiele inwestycji, które istotnie zmieniły jakość użytkowania danej drogi czy skrzyżowania. Wydaliśmy 91 000 000 zł! To absolutny rekord od kiedy powstał powiat.

Upływający rok jest sumą naszej pracy od początku kadencji. Wykonaliśmy wiele dróg i skrzyżowań, nad którymi praca trwała kilka lat.

– Czasem tak jest, że droga, która powstaje dwa miesiące, trzy lata wcześniej jest dopiero w fazie pomysłu – tłumaczy Starosta Piaseczyński Ksawery Gut. – Ale żeby go zrealizować trzeba przekonać wielu ludzi, mieć pieniądze na projekt, a potem – co robi się coraz trudniejsze – budżet na jego realizację.

Tak powstała w tym roku m.in. ul. Pod Bateriami. Droga wstydu, w zasadzie brama do największego miasta powiatu – Piaseczna – należała do województwa. Trzeba było więc wymyślić, że można ją przejąć, potem przejąć, następnie zaprojektować, co zawsze trwa około roku budżetowego, aż w końcu wybudować.

– Pyk i już jest – uśmiecha się Ksawery Gut.

Rondo na skrzyżowaniu ul. Pod Bateriami / Polskiego Państwa Podziemnego / Redutowej / Granicznej

Podobnie powstały skrzyżowania w Baniosze i Żabieńcu na drodze krajowej nr 79. Chociaż należą do GDDKiA wiedzieliśmy, że trzeba je przebudować gdyż ginęli tam nasi mieszkańcy – uważaliśmy więc, że nie możemy powiedzieć: to nie nasza sprawa. Nie mogliśmy również tego powiedzieć w przypadku skrzyżowania ul. Postępu z drogą wojewódzką nr 721, tzw. skrzyżowania przy Tolku.

Skrzyżowanie na DK79 w Baniosze

– To była nasza sprawa – mówi starosta. – Wykonaliśmy w tej kadencji cały ciąg, który pod koniec sierpnia stał się jedynym dojazdem do nowo otwartej S7, zaczynając od ronda w Gołkowie, przez Główną, Bobrowiecką, Mazowiecką, rondo na Żwirowej, rondo na Postępu i samą Postępu oraz rondo w Nowej Woli na Krasickiego. Jak to sobie wymyśliliśmy to w samym środku tego idealnego projektu pojawiła się dziura, taka poważna dziura,  w której ginęło kilka osób w roku i która korkowała wszystko, a poważny ruch przecież miał się dopiero zacząć.

A propos rond…

W tym roku zbudowaliśmy 6 rond. Nie budujemy ich bo idziemy na rekord – budujemy je ponieważ poprawiają bezpieczeństwo na trudnych skrzyżowaniach, ale nie zatrzymują ruchu jak sygnalizacja świetlna.

– Nie wszędzie da się je wybudować – tłumaczy Ksawery Gut. – Na skrzyżowaniach o dużym natężeniu ruchu powinny być odpowiednio duże, a nie zawsze jest na to miejsce. Ale lubimy je, bo trudno na nich o kolizję, tym bardziej czołową, spowalniają ruch na drodze, ale nie traci on na swojej płynności.

W tym roku powstało rondo w Głoskowie na skrzyżowaniu Radnych z Millenium, dwa na ul. Pod Bateriami: na skrzyżowaniu  z Dworską oraz z Redutową, w Łoziskach na skrzyżowaniu Postępu z Leśną, w Nowej Woli na skrzyżowaniu Postępu z Krasickiego, w Chylicach koło szkoły oraz na skrzyżowaniu Granicznej, Ułanów i Radomskiej (koło Cmentarza Południowego) w Antoninowie.

Rondo w Antoninowie

Nowe drogi

Z Nowinek do Czarnego Lasu, na dawnym Trakcie Wareckim, powstał w tym roku ciąg, który do tej pory był drogą przerywaną asfaltem. Dzięki temu pojawiło się w naszym powiecie nowe połączenie, a w zasadzie został przywrócony fragment historycznego połączenia, dzięki któremu kierowcy nie muszą jeździć na około, wygodniej mają też rowerzyści.

Droga, która łączy Nowinki z Czarnym Lasem

Również na dawnym Trakcie Wareckim, przez Kiełbaskę,  powstała droga, na której leży granica naszego powiatu z powiatem grójeckim, a Czachówek i Julianów w końcu zostały połączone z Sułkowicami.

Na ulicy Długiej w Konstancinie-Jeziornie, tam gdzie znajdowała się największa kałuża w powiecie, zbudowaliśmy kanalizację deszczową – i kałuża zniknęła.

Nowe oblicze zyskała w tym roku Chyliczkowska w Piasecznie – m.in.  nowe oświetlenie, pasy dla rowerów, nowa nawierzchnia i azyl na przejściu dla pieszych, a także drogi na terenie byłej jednostki wojskowej w Górze Kalwarii.

– Nie mniej ważne od tych spektakularnych inwestycji, o których mówi cały powiat, są takie mniejsze, właściwie lokalne – mówi Ksawery Gut. – Droga w Rembertowie, droga w Zawodnym i Nowych Raciborach, ciąg pieszo-rowerowy, droga i skrzyżowanie w Brześcach, czy skrzyżowanie Chylickiej i Kołobrzeskiej w Konstancinie-Jeziornie.

Droga w Rembertowie

W tym roku powstała nowa nawierzchnia z Sobikowa przez Krzaki Czaplinkowskie do Góry Kalwarii, w Jaroszowej Woli nowa nawierzchnia, wyniesione skrzyżowanie i chodnik oraz chodnik w Baszkówce.  Przebudowaliśmy mocno skomplikowane skrzyżowanie w Przypkach.

Chodnik i skrzyżowanie w Jaroszowej Woli

Nie tylko drogi

Wiosną zakończyliśmy budowę „Ogrodu zmysłów” – ogrodu sensorycznego na terenie Zespołu Szkół Specjalnych w Łbiskach-Pęcherach, który służy do odpoczynku i zabawy, ale także do terapii dla uczniów oraz uczestników zajęć w Środowiskowym Domu Samopomocy.

W tym roku połączyliśmy internat i szkołę w Górze Kalwarii przy ul. Budowlanych łącznikiem. „Budowlanka” zyskała też nową halę sportową, a w starej hali powstały warsztaty szkolne.

Ostatni etap modernizacji przechodzi budynek Liceum przy Chyliczkowskiej 17 – po wybudowaniu trzysektorowej hali gimnastycznej i termomodernizacji „starego” skrzydła wymieniamy instalacje elektryczne, sanitariaty, równamy i malujemy ściany, wymieniamy nawet podłogi.

Ciąg dalszy w 2023

W 2023 roku na inwestycje zaplanowaliśmy 29 milionów złotych. Wynika to nie tylko z oszczędności. Te największe i najdroższe projekty zostały już zrealizowane. Nie znaczy to, że w tym roku nie będzie się działo i że to ostanie słowo. Wzorem lat ubiegłych każdą dodatkową złotówkę pozyskaną w ciągu roku przeznaczamy właśnie na inwestycje. 

Jedną z trudniejszych inwestycji w tym roku było rozebranie wiaduktu nad linią kolejową w Sierzchowie. Zburzenie betonowej konstrukcji nad czynną i często uczęszczaną linią kolejową było wyzwaniem, ale udało się bez większych problemów. Teraz musimy zbudować nowy – wykonawca ma czas do końca marca.

Burzenie wiaduktu w Sierzchowie

Trwa termomodernizacja budynków Domu Pomocy Społecznej w Górze Kalwarii. W tym roku zakończyliśmy w DPS budowę czegoś czego nie widać, a jest naprawdę ważne: sieć ciepłowniczą między wszystkimi budynkami.

W 2023 roku będziemy kontynuować przebudowę drogi przez Ustanów – pod koniec tego roku wybudowaliśmy prawie 1,5 kilometra, ale naszą ambicją jest położyć nową nawierzchnię do ronda w Krupiej Wólce oraz rozpocząć budowę ścieżki rowerowej przy tej drodze. Natomiast od ronda w Krupiej Wólce w kierunku Piskórki wykonamy nową nawierzchnię jezdni oraz rozpoczniemy budowę chodnika między tymi miejscowościami.  

Największą powiatową inwestycją będzie przebudowa ulicy Krasickiego w Nowej Iwicznej, na którą pozyskaliśmy 11,4 mln dotacji z Polskiego Ładu. W ramach inwestycji przede wszystkim powstanie na całym odcinku kanalizacja deszczowa, która zbierze wody deszczowe z pasa drogowego. Zbudujemy także ścieżkę rowerową i chodnik.

Długo wyczekiwaną inwestycją będzie przebudowa drogi w Wojciechowicach na całym odcinku od Krępy aż do Dobiesza. Już w tym roku ogłosimy przetarg na przebudowę kolizji energetycznych,  a na wiosnę rozpoczniemy budowę chodnika i wymianę nawierzchni jezdni.

Połączymy Chylice z Piasecznem ścieżką rowerową, która powstanie na odcinku od ul. Dworskiej do ul. Zielonej, będzie to „domknięcie” kilku etapów przebudowy tej drogi łączącej Piaseczno i Konstancin.

Rozpoczniemy rozbudowę  Zespołu Szkół nr 3 przy Chyliczkowskiej 20, w ramach której powstanie nowa hala sportowa z zapleczem sanitarnym, łącznik między budynkiem szkoły i internatu oraz dodatkowe 8 klas lekcyjnych.

W Piasecznie zaprojektujemy nowy wjazd do miasta z drogi krajowej nr 79, którym  wjedziemy bezpośrednio w ulicę Wojska Polskiego, omijając skrzyżowanie koło Laminy.

Na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i ul. Żwirowej w Wilczej Górze zbudujemy rondo. Rondo powstanie też na skrzyżowaniu Stępkowskiego i Reszki w Tarczynie. Natomiast od Tarczyna do Świętochowa zbudujemy chodnik.

W Kosowie w gminie Lesznowola powstanie nowa nawierzchnia na ul. Żytniej na odcinku od ul. Nadrzecznej do granicy powiatu.

– Mamy przygotowane projekty, które uzależnione są od środków jakie pozyskamy np. ul. Sielska w Siedliskach – mówi Ksawery Gut. – Ulica Raszyńska w Zgorzale, rondo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 867 w Łosiu, na skrzyżowaniu ul. Słonecznej z Modrzewiową w Janówku czy ulica  Postępu aż do granicy z Warszawą,

To był trudny rok dla wszystkich  – wojna na Ukrainie, inflacja, drożejące usługi, materiały budowlane i paliwo – mimo to udało się zrealizować ambitny plan inwestycyjny.  W przyszłym roku plan jest mniejszy, ale obiecujemy, że też się będzie działo! 🙂

Przeczytaj także