Konferencja na temat autyzmu
Dyrektor i Rada Pedagogiczna Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Piasecznie zapraszają na Powiatową Konferencję Naukowo – Szkoleniową „Potrzeby edukacyjne uczniów ze spektrum autyzmu”.
Konferencja, którą patronatem objął Starosta Piaseczyński, odbędzie się 18 maja 2016 r. o godz. 14.00, w budynku Starostwa Powiatowego w Piasecznie, ul.Chyliczkowska 14. Przewidywany czas zakończenia – około godz. 19.00.
Skierowana jest do rodziców, nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą z autyzmem i Zespołem Aspergera. Potrzeba zorganizowania kolejnej edycji konferencji wynika z ogromnego zainteresowania zagadnieniami terapii i edukacji osób z autyzmem. Naszym zamierzeniem jest, aby tematyka tegorocznej konferencji była kontynuacją poprzednich edycji, pogłębiała i systematyzowała wiedzę z tego zakresu.
Prelegentami konferencji będą doświadczeni specjaliści w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wieloletni pracownicy fundacji SYNAPSIS i OKNO-fundacji na rzecz rodzin dzieci z autyzmem i innymi dysfunkcjami.
- „Znaczenie strukturalizacji w procesie terapii i edukacji uczniów ze spektrum autyzmu”
Pani Urszula Gałka zajmuje się prowadzeniem diagnozy nozologicznej, funkcjonalnej i psychologicznej dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Jest współautorką i realizatorem koncepcji programowej dwuletniego Studium Pomocy Dzieciom z Autyzmem i ich Rodzinom, realizowanego przez Fundację SYNAPSIS od 1995r Od 2001 r. prowadzi szkolenia podstawowe i specjalistyczne dla profesjonalistów i rodziców dzieci z autyzmem z całej Polski. Specjalizuje się w tematyce trudnych zachowań, diagnozy funkcjonalnej osób z autyzmem oraz Modelu TEACCH. Pełni funkcję dyrektora Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej SYNAPSIS.
- „Wpływ zaburzeń sensorycznych na proces uczenia się”
Pani Magdalena Okrzasa – od 1987 r. pracowała jako psycholog w przedszkolach śródmiejskich, od 1997 jako terapeuta integracji sensorycznej prowadzi własną praktykę kliniczną. Od 2007r jest instruktorem terapii integracji sensorycznej szkoląc terapeutów SI na terenie całego kraju. Od 2008r jest prezesem Fundacji na Rzecz Rodzin z Dzieci z Autyzmem i Innymi Dysfunkcjami OKNO. Kieruje merytoryczną pracą zespołu terapeutów fundacji. Zajmuje się prowadzeniem diagnozy integracji sensorycznej i psychologicznej dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Jest współautorką i realizatorem Studiów Podyplomowych dla terapeutów SI w Wyższej Szkole Rehabilitacji w Warszawie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu socjoterapii i oligofrenopedagogiki. Od 1999 r. prowadzi szkolenia specjalistyczne z zakresu terapii SI dla profesjonalistów i rodziców dzieci z autyzmem z całej Polski. Prowadzi wykłady na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych. W ramach działalności fundacji OKNO jest autorką projektu badawczego dotyczącego weryfikacji umiejętności rozwojowych małego dziecka w obserwacji klinicznej SI.
- „Kształtowanie umiejętności społecznych osób ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera w środowisku szkolnym i domowym”
Pani Anna Jadach – logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, specjalista w zakresie emisji i higieny głosu, pedagog, psychoterapeuta. Zajmuje się terapią i diagnozą logopedyczną dzieci i dorosłych, terapią i diagnozą integracji sensorycznej, terapią logopedyczną dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pracuje indywidualne z osobami zawodowo posługującymi się głosem oraz wszystkimi zainteresowanymi poprawą kondycji głosowej i pracą nad estetyką mowy. Zajmuje się również rehabilitacją głosu. Pracuje w Fundacji SYNAPSIS i w Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Piasecznie. Współpracuje z warszawskimi ośrodkami szkoleniowymi i wydawnictwami. Prowadzi prywatną praktykę w Centrum Pomocy Psychologicznej i Pedagogicznej „Promyk”.
Tematyka tegorocznej konferencji odnosi się do najistotniejszych działań szkoły w zakresie edukacji i terapii ucznia z autyzmem. Obszar ten jest dla nas szczególnie ważny ponieważ w naszej placówce z każdym rokiem wzrasta liczba uczniów, u których zdiagnozowano zaburzenia ze spektrum autyzmu. W obecnej chwili kształceniem obejmujemy uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera na różnych etapach edukacyjnych – łącznie 12 klas, o 3 klasy więcej w porównaniu do zeszłego roku szkolnego. W związku ze specyficznym charakterem zaburzeń osób z autyzmem, należy im poświęcić szczególną uwagę, dostosowując oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne do ich potrzeb.
Poruszone zostaną zagadnienia będące podstawą wiedzy do efektywnej pracy z uczniem z tego typu problemami. Jednym z celów organizowanej przez nas konferencji jest podkreślenie znaczenia stworzenia przewidywalnego, zaplanowanego, dobrze zorganizowanego otoczenia do nauki dla uczniów ze spektrum autyzmu, zapewniającego im optymalne warunki do przyswajania wiedzy. Często współistniejącą dysfunkcją u osób z autyzmem są zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Świadomość problemów jakie przysparzają one naszym uczniom pozwoli przezwyciężać trudności wpływające nie tylko na osiągnięcia szkolne ale i na interakcje społeczne oraz ogólne funkcjonowanie. Omówione zostanie również znaczenie kształtowania i rozwijania wśród uczniów z autyzmem umiejętności społecznych, będących niezbędnym warunkiem pełnego uczestniczenia w życiu szkolnym i rodzinnym, rozumienia sytuacji społecznych i konstruktywnego nawiązywania kontaktów. Wierzymy, że organizowana przez nas konferencja przyczyni się do poprawy jakości życia uczniów i ich rodzin. Konferencja będzie miała charakter szkoleniowy, w związku z tym udział w niej to efektywna forma podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Uczestnictwo będzie nieodpłatne.
W ubiegłych latach byliśmy organizatorami Powiatowych Konferencji Naukowo-Szkoleniowych „Trudności w komunikacji – co zamiast mowy?” – 2014r. oraz „Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera”- 2015r. Przedsięwzięcia spotkały się z ogromnym zainteresowaniem środowiska nauczycielskiego powiatu. Na zaproszenia w kolejnych latach odpowiadało coraz więcej osób, co utwierdziło nas w przekonaniu, że podejmowane tematy są ważne. Analizując doświadczenia z poprzednich edycji widzimy potrzebę organizowania tego typu projektów celu propagowania wiedzy na temat edukacji i terapii uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane specjalistyczne pomoce dydaktyczne do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Osoby zainteresowane prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego (załącznik) i przesłanie do dn.30.04.2016r na adres: konferencja.sosw@wp.pl . Kolejność zgłoszeń decyduje o możliwości uczestnictwa.
Po otrzymaniu wypełnionego formularza organizatorzy odeślą informację o potwierdzeniu uczestnictwa. Formularz można również pobrać ze strony internetowej SOSW: www.piasecznososw.otostrona.pl
Zespół Terapeutyczny Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Piasecznie
Partnerem przedsięwzięcia jest Fundacja OKNO