Powiat Piaseczyński – cyberbezpieczny samorząd
Powiat Piaseczyński i Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej uczestniczą w projekcie grantowym pn. „Cyberbezpieczny Samorząd”, który realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 (FERC) Działanie 2.2. pn. „Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa”.
Zarządzanie projektem powierzono Centrum Projektów Polska Cyfrowa oraz Państwowemu Instytutowi Badawczemu NASK. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, którego jednym z najważniejszych zadań jest realizacja zadań w zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa informacji. Jest to obszar rozwijający się i wymagający od samorządu poczynienia wielu wysiłków organizacyjnych i technicznych.
Celem Projektu grantowego pn. „Cyberbezpieczny Samorząd” jest zwiększenie bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności jednostek samorządu terytorialnego oraz ich zdolności do skutecznego zapobiegania incydentom bezpieczeństwa teleinformatycznego, wykrywania ich i reagowania na nie.
W ostatnich latach obserwujemy bardzo dużą dynamikę wzrostu liczby ataków i incydentów w obszarze cyberbezpieczeństwa. Badanie bezpieczeństwa stron internetowych samorządów przeprowadzone przez zespół CSIRT NASK w 2020 r. w ponad połowie zbadanych witryn ujawniło podatności na ataki, w tym poważne błędy. Są one coraz częściej zauważane i wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Dowodem na to jest chociażby fakt, że w drugiej połowie 2022 r. zarysował się wyraźny trend wzrostowy w liczbie zarejestrowanych przez CSIRT NASK zgłoszeń. Najwyższą wartość odnotowano w grudniu 2022 r. – niemal 85,2 tys., co w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. oznacza ponad czterokrotny wzrost.
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa informacji jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych, a także realizacja projektu poprzez wsparcie grantowe przyczyni się do:
– wdrożenia polityk bezpieczeństwa informacji (SZBI i SZCD),
– wdrożenia środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
– wdrożenia mechanizmów i środków zwiększających odporność na ataki z cyberprzestrzeni,
– podniesienia poziomu wiedzy i kompetencji personelu,
– przeprowadzenia audytów potwierdzających uzyskanie wyższego poziomu odporności na cyberzagrożenia.
W ramach realizacji projektu Powiat Piaseczyński realizuje szereg działań organizacyjnych, kompetencyjnych i technicznych. Dotychczas opracowano dokumentację: Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji i Systemu Zarządzania Ciągłością Działania, które będą wdrażane w Starostwie Powiatowym w Piasecznie i w Powiatowym Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Realizowane są też zakupy niezbędnych narzędzi i maszyn z obszaru informatyki, prowadzone są szkolenia dla pracowników Starostwa Powiatowego w Piasecznie i Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej, których efektem będzie zwiększenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa informacji, a tym samym poprawa bezpieczeństwa danych i informacji przetwarzanych w relacji z mieszkańcami powiatu.
Wydatki ogółem – 1 062 500,00 zł
Dofinansowanie – 850 000,00 zł
Procent dofinansowania – 80
Wkład UE – 807 500,00 zł
Wkład własny z wydatków ogółem – 212 500,00 zł
Wkład BP – 42 500,00 zł.