S10 i OAW – podsumowanie spotkań GDDKiA z samorządami
Budowa drogi ekspresowej S10 oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej były tematem spotkań z samorządami, które GDDKiA zorganizowała zdalnie w ostatnich dniach. Uczestnicy rozmów mogli zapoznać się m.in. z wynikami studium korytarzowego, najkorzystniejszym przebiegiem korytarza planowanej trasy oraz dalszymi krokami związanymi z przygotowaniem inwestycji.
- Droga ekspresowa S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej to strategiczne dla kraju inwestycje, których potrzebę sygnalizowano już od lat.
- Podczas spotkań informacyjnych z przedstawicielami władz samorządowych przedstawiono najkorzystniejszy przebieg korytarza dla budowy drogi ekspresowej S10 oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50 i autostrady A50.
- Korytarze mają ok. 5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obszar analiz lokalizacji drogi ekspresowej S10 i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej objął ponad 20 tys. km2 i 192 gminy.
Jak wskazuje GDDKiA, pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 mogłyby być gotowe
w 2027, a całość w 2030 roku. Pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji
Warszawskiej będziemy mogli pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała
trasa byłaby dostępna do 2035 roku. Obecny etap prac nad inwestycją nie
precyzuje dokładnego przebiegu drogi. Określa jedynie korytarze, o szerokości
ok. 5 km, w których może zostać zlokalizowana.
Dyrekcja wyjaśnia, że studium korytarzowe jest to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie studium pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz o tym, w którym z rozważanych korytarzy projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi.
Strategiczne inwestycje
GDDKiA wyjaśnia, że droga ekspresowa S10 oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przewidziane są w strategicznych planach na szczeblu krajowym: Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, która obowiązywała do listopada zeszłego roku oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Na potrzebę stworzenia tej trasy wskazuje się od wielu lat. Pierwsze analizy dotyczące budowy drogi położonej w korytarzu S10 powstały już w 1979 roku. Prace analityczne nad drogą w korytarzu A50 prowadzono zaś już w latach 90. ubiegłego wieku.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – ponad 260 km i 25 węzłów
Pierścień wokół Warszawy podzielono na dwie części. W przypadku północnego fragmentu GDDKiA rekomenduje trasę o długości 165 km. To połączenie autostrady A2 (na węźle Wiskitki), trasy S10 (Nacpolsk), Sochaczewa, Tłuszcza, Wołomina z węzłem Dębe Wielkie w ciągu autostrady A2.
W przypadku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej A50, na odcinku autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) – Góra Kalwaria – A2 (Mińsk Mazowiecki) najkorzystniejszy – rekomendowany przez GDDKiA – wariant ma długość 98 km i ok. 10 węzłów, a jego szacowany koszt wynosi 7,5 mld zł.
* Długość: 98 km
* Szacowana liczba węzłów: 10
* Początek na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie, z nowym mostem na Wiśle, na fragmencie w sąsiedztwie linii kolejowej nr 12, przejście na północ od Kołbieli, Góry Kalwarii i Grójca, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
* Powiaty objęte inwestycją: grójecki, grodziski, miński, piaseczyński, otwocki, żyrardowski
* Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,5 mld zł
* Koszt jednostkowy: 76,4 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
* Prognoza ruchu: średnio 58 634 poj./dobę przy 9,3 proc. poj. ciężkich.
Wariant korytarza 2 (niebieski)
Długość: 107 km
Szacowana liczba węzłów: 11
Początek na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki, z nowym mostem na Wiśle, na fragmencie w sąsiedztwie linii kolejowej nr 12, przejście na południe od Kołbieli i dalej pomiędzy Grójcem i Tarczynem, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
Powiaty objęte inwestycją: grójecki, grodziski, miński, piaseczyński, otwocki, żyrardowski
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 8,0 mld zł
Koszt jednostkowy: 75,2 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
Prognoza ruchu: średnio 52 424 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich.
Plansza z wytyczonym wariantem korytarza znajduje się w prezentacji poniżej.
Wariant korytarza 3 (zielony)
Długość: 97 km
Szacowana liczba węzłów: 9
Początek na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie, z nowym mostem na Wiśle, przejście na północ od Kołbieli, Góry Kalwarii i Tarczyna, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
Powiaty objęte inwestycją: grodziski, miński, piaseczyński, pruszkowski, otwocki, żyrardowski
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,3 mld zł
Koszt jednostkowy: 75,2 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
Prognoza ruchu: średnio 55 221 poj./dobę przy 9,1 proc. poj. ciężkich.
Plansza z wytyczonym wariantem korytarza znajduje się w prezentacji poniżej.
Wariant korytarza 4 (fioletowy)
Długość: 106 km
Szacowana liczba węzłów: 10
Początek na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki, z nowym mostem na Wiśle, przejście na południe od Kołbieli i północ Góry Kalwarii oraz Tarczyna, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
Powiaty objęte inwestycją: grodziski, miński, piaseczyński, pruszkowski, otwocki, żyrardowski
Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,8 mld zł
Koszt jednostkowy: 74,0 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
Prognoza ruchu: średnio 50 710 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich.
Plansza z wytyczonym wariantem korytarza znajduje się w prezentacji poniżej.
Więcej informacji znajduje się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
PREZENTACJA – Warianty przebiegów drogi ekspresowej S10 i OAW
Streszczenie Studium korytarzowego dla inwestycji pod nazwą „Budowa drogi ekspresowej S10 Toruń (A1) – Warszawa (S8) wraz z budową Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej”