Konkurs na konsumencki absurd miesiąca
„Napój bananowy”, w którego składzie nie ma ani grama bananów, jest za to sok jabłkowy (96%) oraz aromat i barwik identyczny z naturalnym, co by to nie znaczyło. „Pierogi z mięsem”, w których mięsa jest 12% – mniej niż soi i innych wypełniaczy. „Internet bez limitu”, ale tylko do 20 GB i tylko w zasięgu LTE. „Karta kredytowa bez opłat” z cennikiem pełnym „gwiazdek” i opłat. Te z życia wzięte przykłady pokazują, jak często sprzedawcy, usługodawcy i producenci zastawiają na konsumentów mniej lub bardziej wyrafinowane pułapki.
Każdy z nas znajduje się czasem w sytuacjach zakupowych, które wzbudzają negatywne emocje. Daliśmy się nabrać na nieczyste gierki? Obiecujemy sobie, że następnym razem będziemy ostrożniejsi. A dlaczego następnym razem? Dlaczego nie reagujemy od razu – tak „dla idei”. Nie sprzeciwiamy się, mimo że wiemy, że tak nie powinno być? Dlaczego z góry zakładamy, że kłócenie się o zasady nie ma sensu? Jeśli chodzi o „dobro wspólne”, czyli np. usunięcie z rynku oszukańczego oznaczania produktów, nieuczciwych praktyk rynkowych, które widzimy, nie jesteśmy specjalnie skłonni do działania.
Taka bierność zachęca nieuczciwych przedsiębiorców do sięgania po kolejne triki w reklamie, tyleż zgrabne i atrakcyjne, co nierzetelne i mające na celu wprowadzenie nas w błąd. Bierność konsumentów wywołuje zjawisko, które można określić społecznym przyzwoleniem na nieuczciwość.
Zgłoszenia absurdów konsumenckich można przesyłać w dowolnej postaci do Federacji Konsumentów, najlepiej przez profil Facebook lub na adresy Oddziałów w Łodzi, Kielcach i Warszawie (warszawa@federacja-konsumentow.org.pl; lodz@federacja-konsumentow.org.pl; kielce@federacja-konsumentow.org.pl). Zgłoszenia pisemne prosimy przesyłać na adres Federacji Konsumentów w Warszawie (00-364 Warszawa, ul. Ordynacka 11/1) lub do Oddziału w Łodzi albo Kielcach. Adresy oddziałów na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl