Powiatowe znaczy dobre

Plany inwestycyjne na ten rok były ambitne, mimo to jesteśmy na ukończeniu prawie wszystkich tegorocznych zadań. Ogłosiliśmy też przetargi na przyszły rok.

Drogi to przede wszystkim bezpieczeństwo naszych mieszkańców i innych użytkowników, dlatego robimy wszystko aby hasło „drogi powiatowe” było synonimem dróg dobrej jakości i kojarzyło się z bezpieczeństwem pieszych, rowerzystów i kierowców.

Naszym priorytetem są przyszłe połączenia z budowaną trasą S7, drogi o największym natężeniu ruchu oraz najbardziej niebezpieczne skrzyżowania – niekoniecznie tylko te, których jesteśmy zarządcą oraz nowe drogi, które po prostu ułatwiają mieszkańcom funkcjonowanie.

5 rond od początku roku

W tym roku oddaliśmy już do użytku 5 rond: w Tarczynie, Jesówce, Wólce Kozodawskiej, Lesznowoli i Nowej Woli. Czekamy jeszcze aż PGE przeniesie stację TRAFO w Piskórce – wówczas rozpoczniemy budowę kolejnego ronda zaplanowanego na ten rok.

Dzięki budowie rond zyskujemy skrzyżowania o bardzo małej liczbie punktów kolizji, a dodatkowo spowalniamy ruch bez sygnalizacji świetlnej, która hamuje płynność ruchu czy bez progów spowalniających, które niszczą podwozia samochodów.

Zakończyliśmy ostatni etap budowy Szkolnej w gminie Lesznowola. Na odcinku od ul. Poprzecznej do ul. Krasickiego powstały dwa ronda, nowa nawierzchnia i ciąg pieszo-rowerowy (na głównym zdjęciu rondo na skrzyżowaniu ul. Szkolnej, Krasickiego i Plonowej w Nowej Woli).

Gotowa jest również ulica Masztowa i Produkcyjna w Łazach i Kuleszówce – tu również powstała nowa nawierzchnia i ciąg pieszo-rowerowy.

– Chcemy ułatwiać komunikację naszym mieszkańców, dlatego zbudowaliśmy zupełnie nową drogę łączącą Sobików z Krzakami Czaplinkowskimi. Wcześniej wysypana białym tłuczniem, dzisiaj ma nową asfaltową nawierzchnię, odwodnienie, oświetlenie i ciąg pieszo-rowerowy – mówi starosta Ksawery Gut. – Wielu mieszkańcom powiatu, np. gminy Prażmów, skróciło to drogę do Góry Kalwarii.

W tym samym rejonie, w Cendrowicach – od cmentarza do wiaduktu PKP w Sierzchowie przebudowaliśmy bardzo istotną drogę i zwiększyliśmy bezpieczeństwo dzieci z miejscowej szkoły i osób, które odwiedzają cmentarz.

– Kończymy właśnie bardzo dużą inwestycję. Zburzyliśmy stary most w Chylicach i zrobiliśmy nową nawierzchnię na ulicy Dworskiej. Roboty na moście zakończą się do 30 września  – mówi Ksawery Gut.

Oprócz tego położyliśmy nową nawierzchnię na ul. 6-go Września między Łosiem a Piskórką, na ul. Asfaltowej w Bąkówce oraz między Pracami Małymi, Gąskami i Stefanówką. Skończyliśmy też ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Pionierów w Zalesiu Górnym oraz chodnik w Runowie.

W trakcie jest droga z Bielawy do Okrzeszyna, która zyska nową nawierzchnię i pasy dla rowerów.

Budujemy nie tylko nasze skrzyżowania

Rozpoczęliśmy istotną inwestycję – budujemy ulicę Postępu między ulicą Leśną w Łoziskach a Krasickiego w Nowej Woli, ale najważniejsze jest skrzyżowanie „przy Tolku”.

-Mimo, że to nie „nasze” skrzyżowanie, to jeżdżą po nim nasi mieszkańcy. Dochodzi tu do wielu wypadków, często dramatycznych w skutkach. Dlatego bardzo zależało nam na budowie tego skrzyżowania. Uzgodniliśmy z zarządcą drogi 721 – Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich – że my je zbudujemy, a sejmik województwa przekazał nam na tę inwestycję 6 mln zł – mówi Ksawery Gut. – Dzięki temu udało nam się rozpocząć budowę zarówno Postępu jak i samego skrzyżowania jeszcze w tym roku.

W Złotokłosie i Henrykowie-Uroczu zaczynamy właśnie budowę wyniesionych skrzyżowań na ul. Społecznej.

Ogłosiliśmy już pierwsze przetargi na przyszły rok, m.in. na skrzyżowania w Baniosze i Żabieńcu. Chociaż są to skrzyżowania na drodze krajowej w interesie nas wszystkich jest poprawić na nich bezpieczeństwo. Dlatego jakiś czas temu rozpoczęliśmy długi proces, który do tego doprowadzi.

– Mamy już ZRID-y  i wszystkie poprzedzające uzgodnienia i decyzje na rozbudowę tych skrzyżowań. Mamy tez pieniądze bo zabezpieczyliśmy na poprzedniej sesji rady po 4 mln na każde skrzyżowanie – tłumaczy Ksawery Gut. – Obie inwestycje zgłosiliśmy również do dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.  Liczymy na dofinansowanie, gdyż skrzyżowania powinna przebudować GDDKiA ze środków rządowych, tymczasem powiat na tę chwilę finansuje je w 100% ze środków własnych.

Przeczytaj także