Rozmawiamy o Trakcie Wareckim
W poniedziałek 17.06.2024 r. w budynku Starostwa Powiatowego w Piasecznie odbyło się spotkanie się licznej grupy mieszkańców Nowinek, przedstawicieli fundacji Alarm dla Klimatu oraz lokalnych aktywistów działających na rzecz działań proekologicznych, przedstawicieli Chojnowskiego Parku Krajobrazowego i Nadleśnictwa Chojnów, grupy radnych powiatowych, starosty i wicestarosty oraz pracowników Wydziału Inwestycji, Remontów i Drogownictwa. Celem spotkania było wypracowanie najlepszych rozwiązań dla odcinka drogi publicznej powiatowej nr 2823W ul. Gościniec Warecki w m. Chojnów / Nowinki, która przez wiele lat była (do 1998 r.) drogą wojewódzką.
Podczas spotkania ustalono, że na przebudowanym w ubiegłym roku odcinku drogi, tymczasowo, zostanie wprowadzona zmiana stałej organizacji ruchu polegająca na uspokojeniu ruchu poprzez wprowadzenie tzw. przekroju „1/2-1”, ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz zamontowanie progów zwalniających umożliwiających przejazd autobusów.
Przekrój drogi „2 – 1” jest przekrojem, w którym redukuje się liczbę pasów ruchu z dwóch do jednego, tworząc przestrzeń w środkowej części jezdni dla ruchu samochodowego oraz obustronne opaski wydzielone liniami przerywanymi przeznaczone dla pieszych oraz rowerzystów. Taki układ drogi ma poprawiać bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, a także „uspokoić ruch”, czyli zmusić kierowców do wolnej jazdy i tworzyć zatory przy większym natężeniu ruchu. Taka organizacja ruchu umożliwia swobodne korzystanie z drogi rowerzystom oraz pieszym kosztem pojazdów mechanicznych, którym pozostaje do dyspozycji jeden pas ruchu. Kierowcy jadący środkowym pasem w przeciwnych kierunkach, aby wykonać manewr wymijania, zjeżdżają na pas boczny tak, aby mogło nastąpić bezpieczne wyminięcie się pojazdów, a po wykonanym manewrze wracają na przeznaczony dla nich pas ruchu. Ww. manewr jest możliwy tylko wtedy, gdy nie ma tam żadnych pieszych lub rowerzystów. W przeciwnym przypadku samochody muszą zatrzymać się i ustąpić pierwszeństwa pieszemu lub rowerzyście. Pieszy na jezdni o przekroju „2-1” ma pierwszeństwo przed pojazdami mechanicznymi i rowerzystami. Obecnie pracownicy Wydziału Inwestycji, Remontów i Drogownictwa sprawdzają czy zastosowanie tego rozwiązania będzie technicznie wykonalne na całym odcinku drogi. Po sporządzeniu dokumentacji, uzyskaniu wszelkich niezbędnych opinii i zatwierdzeń, projekt zostanie przekazany do realizacji i wdrożenia.
Warto podkreślić, że jest to rozwiązanie tymczasowe – docelowo Powiat podejmie działania zmierzające do kompleksowej przebudowy drogi na odcinku od DW722 do miejscowości Krępa z uwzględnieniem budowy wydzielonej drogi dla pieszych i rowerzystów.
– Dyskusja miała rzeczowy, merytoryczny charakter. Cieszę się, że udało się wypracować kompromisowy plan działań, odpowiadający potrzebom mieszkańców, którzy od 20. lat zabiegali o budowę tej drogi i jednocześnie uwzględniający potrzeby środowiska naturalnego – podsumowuje wicestarosta Marta Sulimowicz, odpowiedzialna za inwestycje.