Ruch drogowy: najpierw analiza, potem poprawa

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że pomimo rosnących nakładów na drogi są w powiecie miejsca, gdzie tworzą się korki, i gdzie sytuacja mogłaby po prostu być lepsza. Niezbędne są jednak szczegółowe dane, które wskażą, gdzie dokładnie znajdują się te „wąskie gardła” oraz w jaki konkretnie sposób należy je przebudować.

W tym celu firma TransEko wykonała „Studium układu drogowego powiatu piaseczyńskiego”. W jego ramach dokonano m.in. szczegółowych pomiarów ruchu. W marcu tego roku wzięto „pod lupę” 25 skrzyżowań, 1 rondo i  7 odcinków dróg. Ruch mierzono w szczytach komunikacyjnych (7:00-8:00 oraz 16:00-17:00) w dniach od poniedziałku (szczyt popołudniowy) do piątku (szczyt poranny) w interwałach 15 – minutowych w sprzyjających warunkach atmosferycznych (dni słoneczne lub pochmurne bez opadów deszczu i śniegu, temperatury dodatnie). Do pomiarów użyto kamer rejestrujących pojazdy.

Pomiary wykonano w następujących miejscach:
1. Skrzyżowanie ul. Wschodnia – Pułaskiego – Śniadeckich
2. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska – DW721
3. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna – serwisówka
4. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska – Łączności
5. Skrzyżowanie DK7 Aleja Krakowska – Nadrzeczna – Ulanów
6. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna – Postępu
7. Skrzyżowanie DW721 Słoneczna – Wojska Polskiego
8. Skrzyżowanie Masztowa – Gościniec – Wojska Polskiego
9. Skrzyżowanie Nadarzyńska – Tarczyńska – Wierzbowa – Sosnowa
10. Skrzyżowanie Postępu – Krasickiego
11. Skrzyżowanie Postępu – Szeroka
12. Skrzyżowanie Szkolna – Millenium
13. Skrzyżowanie DK79 Asfaltowa – Polna
14. Skrzyżowanie DK79 Puławska – Wesoła – Graniczna
15. Skrzyżowanie DW683 Długa – Szkolna
16. Skrzyżowanie DW683 Złota – Słoneczna
17. Skrzyżowanie DW722 – DW876
18. Skrzyżowanie Okrzeszyn – Sag
19. Skrzyżowanie Piaseczyńska – 3 Maja
20. Skrzyżowanie Piaseczyńska – Mrokowska
21. Skrzyżowanie Powsińska – Ścienna – Wspólna
22. Skrzyżowanie Słoneczna – Górna – Główna
23. Skrzyżowanie DK50 Grójecka – DK79 WP – DK79 Dominikańska – Wyzwolenia
24. Skrzyżowanie DK79 – DW731 – Rososz 26
25. Skrzyżowanie DW721 Warszawska – DW721 Piaseczyńska – DW724 – Bielawska
26. Rondo Jana Pawła II
27. Przekrój DK50 ul. Grójecka
28. Przekrój ul. Jagielska przy Puławskiej
29. Przekrój ul. Głównej
30. Przekrój ul. Jedności – Wygody
31. Przekrój ul. Katowickiej
32. Przekrój ul. Jedności – Wygody
33. Przekrój ul. Katowickiej

W ramach „Studium” dokonano również pomiaru liczby pasażerów transportu zbiorowego (metoda wsiadł/wysiadł) na terenie powiatu. Pomiar objął koleje, autobusy i autokary. Tutaj ciekawostką jest duża liczba pasażerów wysiadających, podczas porannego szczytu, na dworcu w Piasecznie z pociągów z Radomia.

Ważną częścią projektu była „analiza podróży w Powiecie Piaseczyńskim” dokonana na podstawie kart SIM w telefonach komórkowych mieszkańców. Na jej podstawie stwierdzono, że poszczególne gminy różnią się znacząco pod względem udziału podróży wyjeżdżających poza obszar powiatu piaseczyńskiego. Z tego punktu widzenia największymi „generatorami” ruchu są gminy: Lesznowola (25% podróży generowanych w gminie wyjeżdża poza powiat piaseczyński), Piaseczno gmina miejska – odpowiednio 23% podróży i Piaseczno gmina wiejska prawie 18% podróży.

 

 

W przypadku gmin leżących w powiecie Piaseczyńskim zaobserwowano dość dużą różnorodność jeśli chodzi o kierunki podróży z poszczególnych gmin. Podróże wewnętrzne pomiędzy gminami stanowią od 31% (Lesznowola) do 55% (Góra Kalwaria gmina miejska). Udział podróży do Warszawy stanowi od 12% (gmina wiejska Tarczyn) do 43% (gmina miejska Konstancin Jeziorna). Najczęściej mieszkańcy jadą do dzielnicy Mokotów (ponad 21%), na Ursynów (21% ) i do Śródmieścia (13%). Cele podróży zlokalizowane w pozostałych powiatach stanowią od 15% (gmina miejska Konstancin Jeziorna) do 46% (gmina wiejska Tarczyn).

Wszystkie te dane posłużyły do stworzenia komputerowego modelu ruchu dla powiatu piaseczyńskiego. Dzięki niemu specjaliści z TransEko będą mogli zaproponować konkretne rozwiązania usprawniające ruch i poprawiające komfort jazdy po lokalnych drogach.

Zachęcamy do pobrania pliku z pełną wersją „Studium Układu Drogowego Powiatu Piaseczyńskiego”.

 

 

Przeczytaj także