Zapobieganie marnowaniu jedzenia – nowe obowiązki dla sprzedawców żywności

Do wczoraj sklepy i hurtownie spożywcze o powierzchni powyżej 400 m kw. miały czas na podpisanie umów z organizacjami pozarządowymi w zakresie przekazywania im niesprzedanej żywności. 

Przepisy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności wprowadzają zasady, dzięki którym zmniejszy się ilość jedzenia wyrzucanego przez przedsiębiorców handlujących żywnością. Chodzi w nich o żywność:

  • której upływa termin ważności lub data minimalnej trwałości,
  • która ma wady wyglądu (w tym także opakowań).

Reguły będą wchodzić w życie stopniowo. Najpierw obejmą jednostki handlu (sklepy lub hurtownie) o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2, w których przychód ze sprzedawanej żywności stanowi co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów. Ci sprzedawcy do 18 lutego 2020 r. mieli czas na podpisanie umów  z organizacjami pozarządowymi w zakresie przekazywania im niesprzedanej żywności. Będą również składali sprawozdanie roczne za rok 2020 o ilości marnowanej żywności.
Po dwóch latach, czyli od września 2021 r., przepisy obejmą także sklepy lub hurtownie o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2 , w których przychód ze sprzedaży żywności stanowi co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów.

Jeśli sprzedawca ma więcej niż jeden punkt sprzedaży, to te kryteria stosuje odrębnie dla każdego z nich.

Najważniejsze obowiązki sprzedawców żywności

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają żywność na powierzchni większej niż 250 m2 , w których przychód ze sprzedaży żywności stanowi co najmniej 50% przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów, mają cztery główne obowiązki związane z zapobieganiem marnowaniu żywności:

  1. Podpisanie umowy z organizacją pozarządową dotyczącej przekazywania niesprzedanego jedzenia:
    – do 18 lutego 2020 r. – większe sklepy (powyżej 400 m2 powierzchni sprzedaży),
    – od 18 września 2021 r. – mniejsze sklepy (powyżej 250 m2 powierzchni sprzedaży);
  2. Prowadzenie kampanii informacyjno – edukacyjnych, we współpracy z organizacją pozarządową, której sklep będzie przekazywał żywność, co najmniej raz w roku, przed dwa kolejne tygodnie;
  3. Składanie rocznego sprawozdania o ilości marnowanej żywności, począwszy od sprawozdania za rok 2020, które do 30 kwietnia 2021 r., będą składać większe sklepy;
  4. Zamieszczanie informacji o wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności lub o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym, w sprawozdaniu finansowym oraz na swojej stronie internetowej, jeżeli ją prowadzą.

Umowa z organizacją pozarządową

Jeśli prowadzisz sklep objęty obowiązkiem przeciwdziałania marnowaniu żywności, powinieneś znaleźć organizację pozarządową (NGO) zainteresowaną odbieraniem niesprzedanego jedzenia. Masz swobodę w wyborze NGO, z jednym wyjątkiem – musi to być organizacja, która zgodnie ze swoim statutem zajmuje się wykonywaniem zadań w sferze zadań publicznych w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniem szans tych rodzin i osób;
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • działalności charytatywnej, polegającej m.in. na przekazywaniu żywności osobom potrzebującym lub prowadzeniu zakładów żywienia zbiorowego dla osób potrzebujących.

Informacji o organizacjach, które działają w twojej okolicy, możesz poszukać np. w starostwie powiatowym czy na portalu organizacji pozarządowych www.spis.ngo.pl. NGO zainteresowane odbiorem jedzenia mogą też same się do ciebie zgłaszać i proponować współpracę.

Z wybraną organizacją musisz – pod rygorem nieważności – zawrzeć umowę, w formie pisemnej lub elektronicznej. W tym ostatnim przypadku podpiszesz ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Przeczytaj także