Nowy urząd pracy

Przede wszystkim wsparcie

Powstawał aby stać się nowoczesnym centrum aktywizacji zawodowej. Pod koniec budowy stało się jednak jasne, że będzie mieścił najważniejszą instytucję wspierającą przedsiębiorców i pracowników, w czasie kryzysu związanego z COVID-19. Nowy urząd pracy jest już otwarty.

Powiat piaseczyński jest regionem, w którym bezrobocie od lat jest rekordowo niskie. W 2019 roku stopa bezrobocia była na poziomie 3,1%. Nie oznacza to jednak, że urząd pracy stał się niepotrzebny, jest on bowiem instytucją stworzoną także dla pracodawców, którzy od jakiegoś czasu mieli problem z pozyskaniem pracowników, ma również za zadanie aktywizację osób długotrwale bezrobotnych. PUP organizuje giełdy pracy, zajmuje się pośrednictwem pracy oraz doradztwem zawodowym, dysponuje sprawdzonymi ofertami pracy za granicą (w ramach sieci EURES), pośredniczy także w zatrudnianiu cudzoziemców. W ubiegłym roku do PUP wpłynęło 18 tysięcy ofert pracy. Wpłynęło też ponad 17 tysięcy ofert pracy dla cudzoziemców. Pracodawcy natomiast zarejestrowali 61 tysięcy oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy przez cudzoziemców, a złożyli 4 894 wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową.

W 2019 roku zaktywizowano 1 121 bezrobotnych osób. PUP m.in. dofinansował 137 osób, które założyły działalność gospodarczą oraz powstanie 132 miejsc pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

 Nowy budynek stał się koniecznością.

– Budowaliśmy urząd pracy z myślą, że będzie to instytucja, która będzie wspierać pracodawców w pozyskiwaniu pracowników, a pracowników w zmianie pracodawcy lub zawodu. Chcieliśmy stworzyć miejsce gdzie obydwie strony będą wiedziały, że mogą się spotkać – mówi starosta Ksawery Gut. – Pandemia postawiła przed nami nowe zadania. Urząd pracy jest teraz najważniejszą instytucją, która wspiera małych i średnich przedsiębiorców oraz samozatrudnionych w utrzymaniu się na rynku i utrzymaniu miejsc pracy.

Nowy budynek przy Czajewicza w Piasecznie jest nowoczesny, ale chcieliśmy aby był przede wszystkim przyjazny. Spełnia wszystkie standardy dostępności dla osób niepełnosprawnych czy starszych, tak jak zobowiązują nas do tego przepisy. Przed urzędem posadziliśmy drzewa, postawiliśmy ławki, nie ogrodziliśmy terenu. Chcemy aby był częścią przestrzeni publicznej. Stworzyliśmy kilkadziesiąt miejsc parkingowych, również dla rowerów.

Wewnątrz budynku znajduje się m.in. poidełko do bezpośredniego picia oraz nalewania wody do butelek.

Urząd pracy musiał w marcu z dnia na dzień dostosować się do nowej sytuacji , dotychczasowe zadania PUP-u wykonuje teraz minimalna liczba pracowników. Pozostali zostali „przesunięci” do realizacji „Tarczy antykryzysowej”.

Ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych  wprowadzono nowe instrumenty finansowane z Funduszu Pracy i z Europejskiego Funduszu Społecznego, skierowane bezpośrednio do przedsiębiorców i organizacji pozarządowych: niskooprocentowane pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, dofinansowanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników i składek na ZUS.

– Zainteresowanie przedsiębiorców takimi formami pomocy jest ogromne, do 1 lipca br.  wpłynęło łącznie 16.692 wnioski. Łącznie wypłacono 67.936.951,20 zł ,a  obecny limit wynosi 95.000.000 zł – mówi dyrektor PUP Danuta Świetlik.

Na koniec czerwca bezrobocie w naszym powiecie wzrosło  o 604 osoby, z 2883 osób w styczniu do 3487 osób w czerwcu. W ciągu 6 miesięcy br. zarejestrowano 2.137 osób, a wyrejestrowano z ewidencji 1.484 osoby.

– W pierwszych miesiącach po ogłoszeniu w kraju “pandemii” tj. w marcu i kwietniu  nie odnotowano dużego wzrostu liczby  osób bezrobotnych, natomiast w maju i czerwcu  liczby te znacznie wzrosły – mówi Danuta Świetlik. –  W czerwcu zarejestrowało się ponad czterysta osób, w większości po utracie zatrudnienia, z powodu sytuacji w kraju.

Zmienił się również sposób rejestrowania osób bezrobotnych. W większości rejestracja odbywała się drogą elektroniczną poprzez platformę praca.gov.pl, oraz osobiście z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Potwierdzanie gotowości do podjęcia pracy także odbywało się w zmienionej formie drogą telefoniczną i e-mailową, a w sytuacjach koniecznych osobiście na wydzielonych bezpiecznych stanowiskach. Do urzędu przestały wpływać oferty pracy, dopiero z początkiem maja pracodawcy zaczęli zgłaszać zapotrzebowania na wolne miejsca pracy i urząd wznowił działalność w pełnym zakresie, kontynuując realizację aktywnych programów przeciwdziałania bezrobociu finansowanych z Funduszu Pracy i z Europejskiego Fundusz Społecznego w ramach realizowanych projektów „POWER” i „RPOWM”.    

– Przeniesienie urzędu pracy z trzech lokalizacji  do nowego budynku to bardzo ważne wydarzenie dla pracowników urzędu ale przede wszystkim dla klientów, dla osób bezrobotnych i dla pracodawców – mówi Danuta Świetlik. – Załatwianie wszystkich spraw w jednym miejscu usprawni obsługę i skróci czas oczekiwania na decyzje. Dla mnie jako dyrektora i moich zastępców to możliwość efektywniejszego zorganizowania pracy. 

Budowa urzędu kosztowała ponad 14 mln zł.

Przeczytaj także