Jak założyć stowarzyszenie zwykłe

Żeby założyć stowarzyszenie zwykłe należy przynieść do kancelarii starostwa:

  • Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (oryginał) – zawierający dane – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL: przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/członków Zarządu/członków Komisji Rewizyjnej (jeżeli została wybrana) oraz adres siedziby Stowarzyszenia.
  • Regulamin stowarzyszenia (oryginał), określający jego nazwę, cel/e, teren i środki działania, siedzibę, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, sposób rozwiązania stowarzyszenia oraz w zależności od typu regulacji wybranych przez założycieli – zapisy stanowiące o:
    – przedstawicielu reprezentującym stowarzyszenie lub
    – zarządzie Stowarzyszenia (tryb jego wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych)
    lub
    – zarządzie i komisji rewizyjnej (tryb wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał Zarządu, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych).
  • Lista wszystkich członków założycieli jednak niemniej niż trzech – zawierająca imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy (oryginał).
  • Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o utworzeniu stowarzyszenia, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/zarządu/komisji rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w Regulaminie), o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia, wyznaczeniu adresu siedziby stowarzyszenia.

Wniosek i regulamin podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie Zarządu.

Protokół podpisuje przewodniczący zebrania założycielskiego.

Wzory dokumentów znajdziecie tutaj (możecie składać dokumenty na innych wzorach jeżeli zawierają to co jest wypisane wyżej).

Rejestracja stowarzyszenia jest w naszym kraju bezpłatna, jednak wydanie wypisu podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Należy ją uiścić na:

RACHUNEK BANKOWY GMINY PIASECZNO:
05 1240 6973 1111 0010 8670 6226 (Pekao S.A.)
Powyższy numer dotyczy wpłat opłaty skarbowej.

I przekazać nam potwierdzenie wpłaty.

Przeczytaj także